خبرها

فانوس متولد شد

انتشارات فاطمی بر آن است که در آغاز چهلمین سال فعالیت خود، با راه‌اندازی کتاب‌های فانوس علاوه بر گسترش کتاب‌های این حوزه از نظر تعداد و زمانبندی منظم برای انتشار آن‌ها، به تنوع بخشیدن به کتاب‌ها در حوزه‌های مختلف علوم، از جمله علوم پایه، ریاضی و علوم کامپیوتر، نجوم و کیهانشناسی، آینده‌پژوهی و مرزهای دانش، علوم کاربردی و فناوری، تاریخ و فلسفه علم، رویدادهای علمی و زندگینامه‌های دانشمندان نیز بپردازد. اولین کتاب‌های فانوس که  در تیر ماه سال 1400 روانه بازار شدند، رام کردن روباه سرکش، مرثیه یک ریاضیدان و آینده چگونه خواهد بود، نام دارند.

کتاب رام کردن روباه سرکش، به قلم لی الن دوگتکین و لیودمیلا ترات و ترجمه عطا کالیراد، روایتی از تلاش برای رام کردن روباه‌های وحشی سیبری است که نتایج شگفت‌انگیزی را به نمایش می‌گذارد. این کتاب حاصل تلاش‌های ترات و دیمیتری بلایف برای اهلی کردن روباه‌های وحشی است. در رام کردن روباه سرکش، حاصل تحقیقات این دو پژوهشگر به همراه موضوعات علمی که دوگتکین زیست‌شناس به این تحقیقات می‌افزاید، روایت شده است.

کتاب آینده چگونه خواهد بود، با گردآوری جیم‌الخلیلی فیزیکدان و ترجمه محمد علی جعفری تلاش دارد به کمک ابزارهای علمی به پرسش‌های انسان درباره آینده پاسخ دهد. این پاسخ‌ها با در نظر گرفتن شرایط فعلی جهان و سمت‌وسوی پیشرفت‌های علمی بشر تهیه و گردآوری شده‌اند و آینده را در حوزه‌های مختلف پیش‌بینی می‌کنند. این حوزه‌ها عبارتند از: تغییر اقلیم، زیست‌شناسی مصنوعی، فضای ابری و اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، امنیت سایبری، رایانش کوانتومی، مواد هوشمند، سفر بین ستاره‌ای، دورنوردی و سفر در زمان، رباتیک و گذار از انسان باروری.

کتاب مرثیه یک ریاضیدان، روایتی غم‌انگیز برای دوستداران ریاضیات است که نشان می‌دهد چرا سیستم آموزشی فعلی ما بسیاری از ما را از ریاضیات متنفر می‌کند. این کتاب به قلم پل لاکهارت، ریاضی‌دان آمریکایی و ترجمه روح‌الله مفید می‌تواند دریچه‌های نویی برای درک ریاضیات به روی ما بگشاید. این کتاب به ما کمک کند تا به شیوه‌ای جدید و درست‌تر از قبل ریاضیات را بیاموزیم و بتوانیم زیبایی ریاضیات را درک کنیم.

منتظر کتاب‌های بعدی فانوس باشید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.