کتاب الکترونیکی را به طور ساده میتوان این گونه تعریف کرد: ” دخیره اطلاعات یک کتاب در قالب دیجیتال به صورتی که بتوان آن را بر روی صفحه کامپیوتر مشاهده کرد.” کتابهای الکترونیکی را میتوان روی محملهای دیجیتالی نظیر “دیسک فشرده”، “دیسک فشرده دیجیتالی”، شبکه جهانی وب، و جز آن منتشر کرد. برای مثال، بسیاری از منابع مرجع نظیر دایرهالمعارف بریتانیکا، دایرهالمعارف آمریکانا، فرهنگ وبستر، فرهنگ آکسفور و از این قبیل، علاوه بر قالب چاپی، بر روی دیسک فشرده و نیز شبکه جهانی وب قابل دستیابی هستند در سالهای اخیر، ناشران منابع مرجع سعی کردهاند تا علاوه بر لوح فشرده، انتشارات خود را از طریق شبکه جهانی وب در محیطی فراگیرتر، ارزانتر، و با قابلیتهای چند رسانهای و فرامتنی در دسترس طیف وسیعی از خوانندگان قرار دهند.
کتابهای الکترونیکی را میتوان به دو صورت در محیط وب شناسایی کرد. برخی کتابهای الکترونیکی، شکل چاپی ندارند و فقط در قالب دیجیتالی منتشر میشوند. همه فرآیند نشر کتاب از زمان تألیف تا قرار گرفتن در محیط وب، به صورت الکترونیکی انجام میشود. بنابراین چنین کتابهایی را نمیتوان در جهان چاپی و کتابخانههای سنتی یافت و از این لحاظ اثری منحصر به فرد به شمار میآیند. این بخش از عرصه نشر کتابهای الکترونیکی هنوز با مشکلات حقوقی، معنوی، و اقتصادی روبهرو است. در واقع، ناشران به این نکته مهم پیبردهاند که چه از نظر رقابت با دیگران و چه از لحاظ پاسخگویی به نیازهای جامعه جدیدی از مخاطبان یعنی “خوانندگان اینترنتی”، چارهای جز توجه به امکانات و قابلیتهای نشر اینترنتی ندارند و ناچار به نقشآفرینی در این محیط هستند.
بخش دوم از کتابهای الکترونیکی در محیط وب، در واقع شکل الکترونیکی نسخههای چاپی منتشر شده به شمار میآیند که ناشران آنها را از طریق وب نیز دسترسپذیر کردهاند. این گروه کتابهای الکترونیکی به سرعت در حال توسعه و گسترش هستند.
انواع کتابهای الکترونیکی
کتابهای الکترونیکی، با توجه به ویژگیها، امکانات، و کاربردهایشان به گروههای زیر تقسیم میشوند:
۱) کتابهای الکترونیکی فقط متن ـ در این دسته، کتابهای الکترونیکی فقط شامل اطلاعات متنی هستند و هیچگونه تصویر، نمودار و جز آن را شامل نمیشوند.
۲) کتابهای الکترونیکی دارای تصاویر اسکن شده ـ در کنار اطلاعات متنی، تعدادی تصویر اسکن شده نیز وجود دارد.
۳) کتابهای الکترونیکی با تصاویر متحرک ـ در کنار اطلاعات متنی، تعدادی تصویر انیمیشن و یا قطعاتی از فیلم نیز وجود دارد.
۴) کتابهای الکترونیکی سخنگو ـ این دسته کتابهای الکترونیکی با استفاده از امکانات صوتی و الکترونیکی تا حدی با کاربر رابطه برقرار میکنند.
۵) کتابهای الکترونیکی چند رسانهای ـ در این دسته از کتابهای الکترونیکی یک رابطه چند رسانهای و دو سویه میان کتاب و خواننده برقرار میشود. این دسته کاملاً با کتابهای سنتی و چاپی متفاوتاند و امکانات کمکی برای جستجو و تحقیق در آنها در نظر گرفته شده است.
کتابهای الکترونیکی در محیط وب بیشتر در قالب PDF، HTML، و یا متن ساده در دسترس قرار میگیرند. برای مطالعه برخی کتابهای الکترونیکی باید همه متن کتابها را به کامپیوتر شخصی خود انتقال داد و یا صفحه یا فصل آنها را مطالعه کرد.
ارزشهای افزوده نشر کتاب در محیط وب
فرآیندهایی که ارزشهای جدیدی به نشر کتاب در محیط وب میافزایند، عبارتاند از:
الف) دسترسی همزمان به نسخهای واحد ازکتاب الکترونیکی
محیط وب این امکان را در اختیار ناشران و نویسندگان قرار میدهد تا بتوانند نسخهای واحد از کتابهای خود را به طور همزمان در دسترس تعداد بیشماری از خوانندگان قرار دهند و بدین ترتیب در هزینههای گزاف چاپ، صحافی، و توزیع کتاب با شمارگان بالا صرفهجویی کنند. به تعبیر دیگر، فقط کافی است یک نسخه از کتاب تولید شود و در محیط وب در دسترس قرار گیرد، بدین ترتیب همه خوانندگان قادر خواهند بود به طور همزمان کتاب مورد نظر را مطالعه کنند. بدیهی است که این خود یکی از مهمترین ارزشهای افزوده محیط وب نسبت به کتابهای چاپی است.
در دنیای چاپ باید برای هر خواننده، یک کتاب تولید شود که منجر به افزایش هزینههای انتشار میشود. اهمیت این موضوع هنگامی آشکار میشود که ناشری توانایی مالی برای چاپ یک اثر با مخاطبان کم را نداشته باشد. این موضوع بهویژه در خصوص انتشار کتابهای تخصصی در کشور ما بیشتر به چشم میخورد، زیرا تعداد بسیار کمی از خوانندگان ممکن است آنها را خریداری کنند. محیط وب این امکان را به ناشران میدهد تا با کمترین هزینه ممکن، چنین منابعی را به صورت الکترونیکی در دسترس تعداد بیشماری از خوانندگان قرار دهند.
ب) افزودن اطلاعات چند رسانهای
محیط وب، این امکان را میدهد تا به راحتی علاوه بر متن، صوت، تصویر، و ویدئو نیز در کتابهای الکترونیکی گنجانده شود. در دنیای چاپی فقط میتوان عکسهای رنگی یا سیاه و سفید را به کتاب اضافه کرد و امکان استفاده از صوت، انیمیشن، و ویدئو به عنوان بخشی از کتاب و یا اطلاعات تکمیلی به منظور تفهیم هر چه بهتر مفاهیم وجود ندارد. چنین رویکردی امروزه، به ویژه در برخی دایرهالمعارفها، و فرهنگهای موجود در محیط وب دیده میشود. تلفظ صحیح کلمات، استفاده از موسیقی، کلام، انیمیشن، و ویدئو برای تشریح مفاهیم نوشتاری در کتابهای الکترونیکی به ویژه کتابهای کودکان از اهمیت بسزایی برخوردار است. محیط وب علاوه بر اینکه امکان افزودن اطلاعات چند رسانهای را به قالبهای مختلف میدهد، محدودیت اشغال فضای زیاد از حافظه را در دیسکهای فشرده ندارد.
پ) امکانات جستجوی اطلاعات
از طریق دیجیتالی کردن متن یک کتاب، میتوان امکانات جستجوی مختلفی را برای کاوش یک یا چند کلیدواژه در متن کامل کتاب و یا در فصل و صفحهای مشخص پیشبینی کرد. اگر چه، تنها نمایه چاپی در انتهای کتاب برای دسترسی به موضوعات مورد نظر بسیار ارزشمند است، ولی تهیه نمایه مناسب و کارآمد نیاز به صرف هزینه از سوی ناشر و بهرهگیری از نمایهسازان متخصص و حرفهای دارد. ناشران میتوانند از یک برنامه جستجو که از خصوصیات و امکانات کاوش مناسب برخوردار باشد، به عنوان ابزار جایگزین نمایه کتاب برای جستجوی اطلاعات در کتابهای الکترونیکی استفاده کنند.
ت) انعطافپذیری بیشتر برای اصلاح و یا انتشار ویرایش جدید
محیط وب به ناشران و نویسندگان امکان میدهد تا به سرعت، حتی چند هفته پس از انتشار یک کتاب به اصلاح یا انتشار ویرایشهای جدید اثر مورد نظر بپردازند. انجام چنین فرایندی در محیط الکترونیکی بسیار سریع و کم هزینه است، زیرا در بیشتر مواقع بخش کمی از کتاب بازنگری میشود. این در حالی است که در کتابهای چاپی باید حتی برای اصلاح یک صفحه، همه کتاب را مجدداً به چاپ رساند که خود هزینه زیادی برای ناشر در پی دارد یکی دیگر از ارزشهای افزوده محیط وب برای نشر کتاب، ارائه ویرایش جدیدی از یک کتاب قبل از انتشار نسخه چاپی و توزیع آن در بازار نشر است. در واقع، از آنجایی که فرایند چاپ، آمادهسازی، و توزیع کتابهای چاپی بسیار زمانبر است، از طریق قرار دادن نسخهای از کتاب در محیط وب میتوان به سرعت ویرایش جدید را در دسترس خوانندگان مشتاق قرار داد.
مهمترین مزایای نشر کتاب در محیط وب از نظر ناشران
۱) کاهش هزینههای تولید و چاپ کتاب
انتشار فقط یک نسخه از کتابهای الکترونیکی در محیط وب و دسترسی همزمان همه خوانندگان به آن، موجب میشود تا برخلاف کتابهای چاپی نیاز به انتشار شمارگانی بالا از یک کتاب نباشد. البته تهیه و قراردادن یک کتاب الکترونیکی در محیط وب دارای هزینههای جانبی برای ناشران نظیر ثبت حوزه، خرید فضا در محیط وب، طراحی گرافیکی، حفظ و نگهداری سایت، نوشتن برنامه جستجو و پایگاه اطلاعاتی، ورود اطلاعات، خرید تجهیزات کامپیوتری و شبکه، و موارد دیگر است، ولی بسیاری از امکانات و تجهیزات فوق میتوانند در نشر کتابهای الکترونیکی دیگر نیز استفاده شوند و در واقع فقط یک بار ناشر هزینه شوند.
۲) عدم نیاز به فضای فیزیکی برای انبارکردن کتاب
یکی از مشکلاتی که ممکن است ناشران با آن روبهرو شوند، انبارکردن کتابها قبل از توزیع و نیز نگه داری نسخههای اضافی است. نشر کتاب در قالب الکترونیکی نیاز به فضای فیزیکی برای انبارکردن کتاب ندارد، زیرا همه اطلاعات در قالب دیجیتال ذخیره میشود. علاوه بر این، اگر محیط نگه داری کتابها از شرایط مناسبی نظیر رطوبت، گرما، نور و جز آن برخوردار نباشد، به نسخ چاپی به مرور زمان آسیب خواهد رسید. ولی کیفیت اطلاعات دیجیتال همواره یکسان میماند.
۳) عدم نیاز به توزیع و ارسال کتاب به نقاط دیگر
یکی از مشکلاتی که ناشران به ویژه در کشور ما با آن روبهرو هستند، عدم توزیع سریع، مناسب و کم هزینه کتابها در شهرهای مختلف است. کتابهای الکترونیکی نیاز به توزیع و یا ارسال به نقاط دیگر ندارند، اما باید به نحو مناسبی خوانندگان را از انتشار آنها مطلع ساخت. چنین فرایندی میتواند از طریق مطبوعات، سایت وب، پست الکترونیکی، و تبلیغات چاپی انجام شود. به تعبیر دیگر کتابهای الکترونیکی را نمیتوان در پشت ویترین کتاب فروشیها نمایش داد.
۴) عدمبرگشت کتاب از سوی کتابفروشان به دلایل مختلف
از آنجا که تنها یک نسخه از کتاب الکترونیکی تولید میشود و در محیط وب در دسترس قرار میگیرد، ناشران هیچگاه با مشکل برگشت کتاب از سوی کتابفروشان و توزیعکنندگان روبهرو نخواهند شد.
۵) سرعت بخشیدن به چرخه نشر کتاب
نشر کتاب در قالب الکترونیکی بسیاری از موانع بر سر راه چاپ کتاب به صورت سنتی را از میان بر میدارد، برای مثال دیگر نیازی به ارسال کتاب به چاپخانه، بررسی کیفیت چاپ، صحافی، و توزیع و ارسال به کتابفروشیها نیست. اما این موضوع هنگامی حاصل میشود که قبلاً سیاستگذاری صحیح و راهبردی برای نشر کتاب به صورت الکترونیکی انجام شده باشد.
۶) خرید پیوسته کتاب
منظور از “خرید پیوسته کتاب” این است که خوانندگان میتوانند از هر کجا پس از مطالعه معرفی و یا نقد و بررسی کتاب، به سفارش و خرید آن اقدام کنند. یکی از محدودیتهای شیوههای سنتی توزیع کتاب این است که خوانندگان مجبور هستند به کتابفروشیها یا منابع معرفی کتاب مراجعه کنند و این در حالی است که این موضوع فقط شامل خوانندگان در یک منطقه جغرافیایی خاص میشود.
در نظام خرید پیوسته کتاب از طریق اینترنت، هر کس از هر کجا و در هر زمان میتواند به سایت ناشر مراجعه کند و پس از مطالعه مقدماتی کتاب مورد نظر، به انتخاب و سفارش آن بپردازد. همین موضوع باعث میشود که ناشران بتوانند خوانندگان بیشتری را در مناطق جغرافیایی دیگر جذب نمایند و محدودیتهای مکانی و فیزیکی را برای نمایش انتشارات خود از میان بردارند هم اینک، تقریباً همه ناشران معروف و معتبر دارای سایت وب هستند و امکان خرید پیوسته انتشارات خود را میدهند.
۷) جلوگیری از تمامشدن نسخههای چاپی
یکی از مشکلاتی که خوانندگان به ویژه برای خرید کتابهای مرجع پر استفاده و کمیاب با آن روبهرو هستند، دسترسی به آثاری است که همه نسخههای چاپی آنها در بازار نشر به فروش رفته و ناشر به دلایل مختلف دیگر اقدام به انتشار چاپهای جدید از آن نکرده است. به این گونه کتابها اصطلاحاً کتابهای خارج از چاپ میگویند. نشر کتاب در محیط وب این فرصت را به ناشران میدهد که هیچگاه با مشکل به اتمام رسیدن نسخههای چاپی روبهرو نشوند و خوانندگان همواره بتوانند برای خرید کتاب مورد نظر اقدام کنند.
۸) فرصت بیشتر برای انتشار عناوین بیشتر و آثار الکترونیکی
تولید فقط یک نسخه کتاب در قالب الکترونیکی، دسترسی تعداد زیادی از خوانندگان به یک نسخه از کتاب به طور همزمان، و موارد دیگر منجر به کاهش هزینه تولید کتاب میشود و بدین ترتیب ناشران فرصت بیشتری پیدا میکنند تا به انتشار عناوین بیشتری از کتابهای ویژه در زمینههای تخصصی بپردازند. به عبارت دیگر امروز دیده می شود که بیشتر ناشران خصوصی، به دلیل محدودیتهای مالی تمایل دارند عناوینی را که مخاطبان بیشتری دارند به چاپ برسانند تا سود بیشتری کسب نمایند، نشر الکترونیکی در محیط وب تا حدودی میتواند ناشران را به سوی انتشار کتابهای تخصصی یا متعلق به نویسندگان ناشناخته سوق دهد.
نوشته: بهروز حیدری
گزینش از :http://adjournal.shaar.com