وبلاگ

۸ کتابی که با خواندن آن‌ها عاشق کتاب‌ها می‌شوید (شروع کتابخوانی)

شاید در شروع کتابخوانی و پاگذاشتن در مسیر تبدیل شدن به یک کتابخوان حرفه‌ای، هیچ‌چیز مهم‌تر از انتخاب کتاب‌های مناسب برای مطالعه نباشد. سوالی که معمولا توسط افراد در این مرحله مطرح می‌شود این است که چه کتابی بخوانم یا برای مطالعه از چه کتابی شروع کنیم. اهمیت کتاب خوب خواندن کمتر از اهمیت کتابخوانی نیست.

اگر سوال شما هم این است که برای شروع چه کتابی بخوانیم ، این پست را تا آخر دنبال کنید. در این پست، کتابهایی را به شما معرفی می‌کنیم که می‌تواند در مسیر شروع کتابخوانی برای شما مفید باشد. کتاب‌هایی که به احتمال زیاد برای شما جذاب است و شما را به مطالعه کتاب‌های بیشتر ترغیب می‌کند و معیارهای دیگری مانند حجم مناسب و نه چندان زیاد در آن رعایت شده است. البته هیچ‌وقت فراموش نکنید که ایده پیشنهاد کتاب تنها در ابتدای مسیر کتابخوانی می‌تواند به شما کمک کند و در ادامه این مسیر، این شما هستید که باید به سوال چه کتابی بخونم پاسخ بدهید و لیستی از کتاب‌های مورد نظر خود برای مطالعه را بر اساس نیازهایتان تهیه کنید.

در ادامه چند کتاب برای مطالعه را به شما پیشنهاد می‌دهم که امیدوارم از مطالعه آن‌ها لذت ببرید :

 

۱. قلعه حیوانات، جورج اورول

روزی حیوانات یک مزرعه که از ظلم صاحبشان به تنگ آمده‌اند، تصمیم می‌گیرند که طغیان کرده و کنترل مزرعه و زندگی خودشان را به دست بگیرند …

داستان قلعه حیوانات از همان لحظه شروع شما را درگیر می‌کند و تا زمانی که کتاب را تمام نکنید آن را زمین نمی‌گذارید. جدای از داستان کتاب که تا مدت‌ها با شما می‌ماند، شاید اسم این کتاب را تقریبا از زبان تمام کتاب‌خوان‌ها بشنوید و می‌توانید درباره ماجراهای جالب آن و برداشت‌های خود از این داستان با دیگران صحبت کنید و لذت ببرید.

 

۲. شازده کوچولو، آنتوان دو سنت اگزوپری

بسیار بعید است که نام این کتاب به گوش شما نخورده باشد یا نقل‌قول‌های آن را در اطراف خود ندیده باشید. شازده کوچولو، کتابی بسیار کم حجم است که می‌توانید بارها و بارها آن را بخوانید و مطمئن باشید هیچ گاه از خواندنش خسته نمی‌شوید.

به شما توصیه می‌کنم که حتما این کتاب را مطالعه کنید و از گفتگوهای شازده کوچولو با موجودات دیگر لذت ببرید.

 

۳. کیمیاگر، پائولو کوئیلو

کتاب کیمیاگر شما را با خود به سفری دور و دراز می‌برد که می‌توانید از تک تک ثانیه‌های این سفر نهایت لذت را ببرید. چیزی که این کتاب را بسیار جذاب می‌کند، داستان پر کشش و در عین حال مفهوم ساده‌ای است که به آن پرداخته می‌شود. مفهومی که عرفا و فیلسوفان زیادی از آن سخت گفته‌اند و شاید روایت آن در قالب داستانی بتواند به شما بسیار کمک کند.

بدون شک پس از مطالعه این کتاب، شما تشنه مطالعه داستان‌های جذاب دیگر می‌شوید و این خود شروع مناسبی برای مسیر کتابخوانی است.

 

۴. دنیای سوفی، یوستین گردر

کتاب‌های فلسفی اغلب کتاب‌هایی پر حجم و با نثری خسته کننده و مبهم هستند و خوانندگان حرفه‌ای خود را می‌طلبند. اما برای خیلی از ما این سوال پیش می‌آید که بهترین کتاب برای شروع فلسفه و مطالعه در مورد آن چیست؟

کتاب دنیای سوفی، با یک نثر ساده و داستان بسیار جذاب از زندگی یک دختر کوچک کنجکاو که به دنبال کشف دنیای پیرامون خود است، سعی می‌کند مفاهیم و نظریه‌های فلسفی را از قرن‌های دور تا به امروز روایت کند و شما را با آن‌ها آشنا کند.

حتی اگر به دنبال مطالعه جدی فلسفه هم نیستید، به شما پیشنهاد می‌کنم که این کتاب را مطالعه کنید و از دنیای جذاب آن لذت ببرید.

 

۵. راهنمای کهکشان برای اتو‌استاپ‌زن‌ها، داگلاس آدامز

نمی‌دانیم موجودات فضایی واقعا وجود دارند یا نه، اما برای یک لحظه تصور کنید که این موجودات یک روز در آسمان سیاره ما ظاهر شوند و برای احداث یک بزرگراه کهکشانی، زمین را نابود کنند!

راهنمای کهکشان برای هیچ‌هایکرها یکی از کتاب‌های بسیار جذاب ژانر تخیلی است که شما را به یک سفر بین ستاره‌ای می‌برد. داستانی که پر از هیجان و شوخی‌های خنده‌دار است و در قالب همین ماجراها، گاهی مفاهیم پیچیده و عمیقی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

شاید برای شما جالب باشد که ایلان ماسک هم مطالعه این کتاب را به شدت به دیگران پیشنهاد می‌دهد و شعار خانوادگی‌اش، شعار پشت جلب این کتاب است : هول نشوید.

 

۶. ناتورِدشت، جی. دی. سلینجر

اولین بار این کتاب را در ۲۲ سالگی خواندم و پس از زمین گذاشتنش با خودم فکر کردم که چرا انقدر دیر به سراغ این کتاب رفتم. داستان یک نوجوان آمریکایی طغیان‌گر که تنها در سه روز اتفاق می‌افتد و شما با این نوجوان همراه می‌شوید تا از سرنوشت او پس از اخراج شدنش از مدرسه آگاه شوید.

داستان این کتاب با این‌که در سه روز اتفاق می‌افتد، شما را وادار می‌کند تا در چند ساعت و بدون وقفه تمامش کنید و پس از مطالعه شاید با خود بگویید «باید دوباره بخوانمش».

 

۷. نفحات نفت، رضا امیرخانی

کم نیستند تحلیل‌گرانی که از مشکلات اقتصادی کشور صحبت می‌کنند و از دیدگاه‌های مختلف به آن می‌پردازند. رضا امیرخانی در این کتاب، با قلم روان و جذابش به دنبال ریشه‌یابی بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور می‌رود که همان نفت است.

این کتاب که به صورت یک مقاله بلند نوشته شده است، با داستان‌های مختلف خود سعی می‌کند به خواننده‌، مشکلات یک ساختار نفتی و چگونگی پدید آمدن این مشکلات را نشان دهد. این کتاب به شما کمک می‌کند تا دید بهتری نسبت به اطراف خود پیدا کنید و نسبت به مساله ارزش آفرینی طور دیگری فکر کنید.

 

۸. هنر شفاف اندیشیدن و هنر خوب زندگی کردن، رولف دوبلی

شماره ۸ در واقع دو کتاب از یک نویسنده است. هنر شفاف اندیشیدن و هنر خوب زندگی کردن نام دو کتابی است که توسط رولف دوبلی نوشته شده است و در واقع لیستی از مهارت‌ها و اشتباهات تصمیم‌گیری و نکاتی در مورد بهتر فکر کردن است و شاید بتوانیم آن را یک جعبه ابزار جامع برای تصمیم‌گیری بهتر بنامیم. این دو کتاب شامل فصل‌های کوتاهی هستند که با یک داستان سعی دارند به شما درس‌های مهمی را منتقل کنند. فصل‌های کوتاه این کتاب‌ها باعث می‌شود که تجربه مطالعه آن‌ها برای شما خسته کننده نباشد و سبک داستان‌گویی دوبلی شما را با خود تا پایان کتاب می‌کشد.

مطمئن باشید که بعد از مطالعه این کتاب، نوع نگاهتان به زندگی و بسیاری از تصمیم‌هایتان تغییر خواهد کرد و از عینک جدیدی که این کتاب به شما می‌دهد نهایت لذت را خواهید برد.

 

نویسنده : امین آرامش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.