خبرها

«جین گودال چه کسی است؟» منتشر می‌شود

روزی که جین عروسک جوبیلی را از پدر و مادرش هدیه گرفت، فکرش را هم نمی‌کرد زمانی همه‌ی زندگی‌اش وقف شامپانزه‌های زنده‌ی واقعی شود. جوبیلی، اولین بچه‌شامپانزه‌ای که در باغ‌وحش لندن به دنیا آمد، ناگهان سال ۱۹۳۵ در صدر اخبار قرار گرفت.

جوبیلی در زندگی جین گودال تأثیر زیادی گذاشت تا جایی‌که او در دانشگاه کمبریج رشته‌ی جانورشناسی را برای تحصیل انتخاب کرد و تا امروز به مطالعه‌ی رفتارشناسی جانوران، به‌خصوص شامپانزه‌ها و حفاظت از آنها پرداخته است.

روبرتا ادواردز در کتاب «جین گودال چه کسی است؟» با زبانی ساده زندگی این جانورشناس مشهور بریتانیایی را بیان می‌کند. مرور کودکی جین موریس گودال و کنجکاوی و علاقه‌مندی‌اش به مطالعه‌ی زندگی حیوانات، تصمیمش به تحصیل در رشته‌ی جانورشناسی و رفتارشناسی شامپانزه‌ها و همین‌طور شرح سفرهای ماجراجویانه و علمی‌اش به آفریقا و زندگی در میان شامپانزه‌ها، آن چیزی است که روبرتا ادواردز در این زندگی‌نامه‌ی مختصر و مفید به تصویر می‌کشد.

جین گودال تاکنون برای فعالیت‌های مؤثرش در زمینه‌ی حفظ محیط‌زیست جوایز بسیاری را از آن خود کرده است. مطالعات و تحقیقات او تأثیر زیادی بر حفاظت از زندگی جانوران به‌خصوص شامپانزه‌ها بر جای گذاشته است.

مطالعه‌ی زندگی این محقق و دانشمند برجسته می‌تواند راهنما و راهگشای کودکان و نوجوانان برای انتخاب مسیری روشن در زمینه‌ی آشنایی با طبیعت و حفظ محیط‌‌زیست باشد.

این کتاب از مجموعه کتاب‌های «چه کسی بود؟» به‌زودی با ترجمه‌ی فروغ فرجود با قیمت ۱۶۰۰۰ تومان منتشر می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.