خبرها

جایزه‌ی بزرگ دوسالانه‌ی تصویرگری براتیسلاوا ۲۰۱۹ به مشت‌زن ایرانی رسید

هیئت داوران بین‌المللی دوسالانه‌ی تصویرگری براتیسلاوا کتاب «مشت‌زن» با نویسندگی و تصویرگری «حسن موسوی» از نشر «کتاب‌های طوطی» (بخش کودک و نوجوان انتشارات فاطمی) را به‌عنوان اثر اول بیست‌وهفتمین دوره‌ی این رویداد انتخاب کرد و شایسته‌ی دریافت جایزه‌ی بزرگ براتیسلاوا دانست.

جلسات سیاست‌گذاری این مسابقه هر دوره با حضور نمایندگان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شورای کتاب کودک و انجمن تصویرگران ایران برگزار می‌شود. حاصل این جلسات تصمیم‌گیری و انتخاب داور بین‌المللی، نمایندگان شرکت در کارگاه و سمپوزیوم و داوران داخلی است.

هر دوره کانون اقدام به اعلام فراخوان به ناشران و جمع‌آوری آثار برگزیده تصویرگران ایرانی و اقدام به برگزاری نشست داوری با حضور تصویرگران و کارشناسان این حوزه می‌کند. بر همین اساس در این دوره پس از برگزاری نشست داوری داخلی، آثار ۱۵تصویرگر ایرانی از کتاب‌های ناشران مختلف به عنوان نامزد دریافت جایزه دوسالانه تصویرگری (IBBY) براتیسلاوا ۲۰۱۹ معرفی شدند.

مشت‌زن کتابی تصویری است که دنیای پرشور قهرمانی را روایت می‌کند که در تقابل محبت و خشم گرفتار شده است. هرچه او با خشم بیشتری مشت می‌زند دنیایش کوچک‌تر می‌شود تا اینکه دیگر اثری از آدم‌های اطرافش نمی‌ماند. انسان‌دوستی و کنترل خشم و قدرت پیام مهمی است که تصویرهای متفاوت حسن موسوی به مخاطب یادآوری می‌کنند.
این کتاب به فهرست کلاغ سفید کتابخانه‌ی بین‌المللی مونیخ و نمایشگاه تصویرگری ۲۰۱۸ شارجه هم راه یافته است.

دوسالانه‌ی تصویرگری براتیسلاوا یکی از قدیمی‌ترین رویدادهای بین‌المللی تصویرگری کتاب کودک، در کنار جایزه‌ی هانس کریستین اندرسن، از مهم‌ترین جوایز تصویرگری کتاب‌های کودک و نوجوان است. این رویداد از سال ۱۹۶۷ میلادی با پشتیبانی یونسکو و همکاری شعبه‌های ملی دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان در کشور اسلواکی برگزار می‌شود.
هدف مؤسسه‌ی BIBIANA و بنیان‌گذاران این دوسالانه فراهم کردن شرایطی برای ارزیابی و گسترش تصویرگری است. بر همین اساس بهترین آثار منتشرشده در دو سال گذشته به نمایش در می‌آیند و کارشناسان و داوران بین‌المللی از سراسر دنیا از میان این آثار به ۵ اثر سیب طلایی اهدا می‌کنند و یک اثر را برای دریافت «جایزه‌ی بزرگ» انتخاب می‌کنند.
پیش از این تنها در سال ۲۰۰۵، علیرضا گلدوزیان از ایران توانسته بود این جایزه‌ی بزرگ و مهم تصویرگری کودک را دریافت کند و امسال جایزه از آنِ حسن موسوی شده که متولد سال۱۳۶۲ در قم است. او فعالیت حرفه‌ای خود را با مجله کیهان بچه‌ها از سال ۱۳۸۴ آغاز کرده است و در کارگاه‌ها و نمایشگاه‌های متعدد ملی و بین‌المللی مانند براتیسلاوا (اسلواکی ۲۰۱۱ و ۲۰۱۳)/ فستیوال بلونیا (ایتالیا ۲۰۱۳)/ موزه ایتاباشی (ژاپن ۲۰۱۳)/ فستیوال شارجه (امارات (۲۰۱۳)/ نمایشگاه تصویرسازی مونیخ (آلمان ۲۰۱۴)/ نمایشگاه تصویرسازی بلژیک (۲۰۱۴)/ نمایشگاه تصویرسازی دانمارک (۲۰۱۴)/ نمایشگاه تصویرسازی بیروت، لبنان ۲۰۱۴)/ نمایشگاه تصویرسازی (آلمان۲۰۱۵)/ نمایشگاه تصویرسازی بیروت، لبنان (۲۰۱۵) حضور داشته است.

بیست‌وهفتمین دوره‌ی دوسالانه‌ی تصویرگری براتیسلاوا، ۲۵ اکتبر ۲۰۱۹ (۳ آبان‌ماه) در قلعه‌ی قدیمی براتیسلاوا با کنفرانس خبری و اعلام نتایج داوری آغاز می‌شود و تا تاریخ ۵ ژانویه ۲۰۲۰ (۱۵ دی‌ماه) با برپایی کارگاه‌ها، نشست‌ها و همایش‌های ادبیات کودک و نوجوان با حضور نویسندگان و تصویرگران برجسته و برگزیده‌ی بین‌المللی ادامه خواهد داشت.
گفتنی است برندگان جوایز دیگر این جشنواره شامل: «سیب طلایی» جایزه دوم و «پلاک طلایی» جایزه سوم از کشورهای چین، مالزی، لاتیوا، روسیه، کره جنوبی، پرتغال، ژاپن، اسلووینیا و برزیل بودند.
علی بوذری، تصویرگر ایرانی و هیات‌علمی دانشگاه هنر تهران، امسال برای دومین بار به عنوان عضو هیات‌داوران این دوسالانه همکاری داشت.

» ایسنا

» خبرگزاری مهر

» پایگاه خبری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

» شورای کتاب کودک

» انجمن تصویرگران ایران

» خبرآنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.